Hory sú škola pre úspešný biznis

Autor: Patrik Luptak | 11.10.2016 o 0:00 | (upravené 11.10.2016 o 18:03) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  16x

Sebavedomie a pokora na horách ?

Keď sa človek vyštverá na veľký kopec, získa rozhľad. Keď sa z neho spustí dole, naučí ho to čeliť riziku. Ideálne vlastnosti pre podnikanie, na ktorých som pred šiestimi rokmi začal stavať.

Hory sú škola pre úspešný biznis

Keď sa človek vyštverá na veľký kopec, získa rozhľad. Keď sa z neho spustí dole, naučí ho to čeliť riziku. Ideálne vlastnosti pre podnikanie, na ktorých pred šiestimi rokmi začal stavať aj Patrik Lupták.

Vybudoval firmu Adam Sport, ktorá je dnes v prvej línii predajcov outdoorového vybavenia a oblečenia na Slovensku. Nadšený horolezec a skialpinista z Ružomberka však k tej definícii zo začiatku pridáva ešte jednu vlastnosť, ktorú si človek schopný vydržať a čeliť riziku musí z hôr odniesť – pokoru. Pretože priveľké ego vás môže poraziť v horách, ale aj v biznise.

Prečo ste si pred rokmi otvorili obchod so športovými potrebami? Už vtedy bolo takých veľa...

Tieto riziká som si uvedomoval v menšej miere. Vždy sa riadim svojou intuíciou a presvedčením. Pokojne to nazvime šiesty zmysel, keď vám telo dáva impulzy, čo je správne a čo nie na základe vonkajších podnetov, ktoré v podvedomí vnímame a spracovávame.

 

Druhá časť otázky je o tom, že v podnikaní sú aj moje záľuby – šport a hory. O nich som bol presvedčený, že je to niečo, čo by som chcel ľuďom priniesť. Jednak ako službu, ale aj ako realizáciu pre mňa a ľudí, ktorých zamestnávame. V osobnej rovine je pre mňa podnikanie najmä vyjadrením slobody rozhodovania, názorov, vlastnej zodpovednosti a tak som ho ponímal od začiatku.

 

  • Spoznajte oblasť, v ktorej sa chystáte podnikať. Pokiaľ máte nadšenie pre vec, je vaša šanca na úspešné podnikanie ešte väčšia.

Začínali ste v podnikaní ako nováčik, alebo ste mali nejaké skúsenosti?

Firmu som založil po životnej etape, ktorú som strávil v Taliansku. Po pár rokoch som sa chcel vrátiť domov, usadiť sa v mojom rodnom Ružomberku, v prostredí, ktoré mám rád. Nájsť vlastné uspokojenie na profesionálnej, rodinnej a spoločenskej úrovni. To bol hlavný impulz ako začať, s čím začať a čo začať robiť na Slovensku. Začiatky ale neboli také pozitívne a vyplývali zo zahraničnej majetkovej účasti. Nazvem to škola života. Tá ma utvrdila v presvedčení staviť na vlastnú kartu, kde je človek sám zodpovedný za svoje rozhodnutia a investície, ktoré nie sú ovplyvnené vonkajšími vplyvmi, externými rozhodnutiami.

  • Poraďte sa s právnikom už pri začiatkoch podnikania. Nezabudnite ani na registráciu ochranných známok a patentov, aby ste mali váš nápad chránený pred konkurenciou.

Z ktorých chýb ste sa poučili a iní ich už nemusia absolvovať?

Dôvera. Mali sme spoločnú podnikateľskú históriu s talianskym spoločníkom. Zastupoval som jeho záujmy na Slovensku. Naše predstavy sa rozchádzali najmä pri vnímaní rozličností a špecifikácií slovenského trhu. Chýb je veľa a hoci sa vraví, že najlepšie sa učí na chybách druhých, vždy sú to tie vlastné, ktoré vás naučia najviac. Niekedy totiž neviete predpovedať, čo a ako sa stane. Začínali sme po jednej veľkej chybe, ktorá nás nútila posunúť sa ďalej. Vždy sa lepšie začína v sťažených podmienkach, lebo musíte byť kreatívnejší a impulzívnejší, aby ste dokázali porovnávať trendy, konkurenciu, vedieť si zvážiť riziká. Hľadať voľný priestor, ktorý na trhu je. Vidieť priestor, ktorý vám konkurencia ponúka a ktorý zároveň viete obsadiť. Každý podnikateľ musí byť svojim spôsobom workholik. Aspoň vo fáze progresu firmy. Vytvoriť si schopný a lojálny tím, ktorý si buduje, obklopuje sa ním. To je spojené aj s pokorou, ktorú pred ľuďmi musí mať – či už pred zamestnancami, zákazníkmi, okolnosťami. Je to o tom, ako byť vnímavý, intuitívny, ale mať aj kus zdravého rizika a vedieť sa aj vyvarovať alebo naopak byť vďačný ľuďom.

Musíte v biznise robiť kompromisy, ktoré atakujú vaše hodnoty?

Moje hodnoty vytvára vzťah k prírode, rodina a prostredie, z ktorého som vyšiel. Určitá časť je aj genetická predispozícia, vďaka predkom alebo naturelu, kultúre, mentalite, viere, ktorú dedíme. Druhá časť je tá, ako sa dokážete vyformovať sám a svojim prostredím. A to sú hodnoty mne vlastné, ktoré neprekračujem. Chcem robiť obchod seriózne. A viem, že určité hranice vždy musia byť, aj vo vzťahu k zákazníkom, dodávateľom, okoliu. Máme dosť skúseností, kedy sme si naše hodnoty otestovali, pretože v porovnaní s našimi konkurentmi sme o generáciu mladšia firma. Takže sme sa stretli aj s kartelovými dohodami, podnetmi na daňové kontroly, nevraživosťou konkurencie, ktorá už prekračuje aj chápanie medziľudských vzťahov. To už je asi aj špecifikum slovenského trhu, kde sa úspech neodpúšťa. ☺ Bojujeme s tým odkedy sme začali byť na trhu vnímaní ako konkurencia pre silnejších hráčov. Ale určite by som sa nechcel uchýliť k podobným praktikám. Pretože tak, ako sa dá obchod robiť seriózne, dá sa aj konkurenčný boj vytvárať v rámci určitých hodnotových medzí. Vtedy je to skôr o obchodníckej skúsenosti, marketingu, znalosti, odbornosti, ale hlavne celkovom tíme, na ktorom si zakladám. Je to o tímovom duchu, ktorý tvorí majiteľ a následne ho od neho preberajú zamestnanci. To sú hodnoty, na ktorých si zakladám aj v podnikaní, aj v občianskom živote.

Ste aktívni aj v občianskej sfére, z čoho vyplýva táto potreba?

Snažíme sa v občianskej rovine vracať hodnoty, ktoré získavame od spoločnosti tým, že jej poskytujeme služby. Či už aj formou odvedených podielových daní, rôznych poplatkov a nákladov, ktoré sú spojené s podnikaním, ale zároveň majú spoločenský benefit. Napríklad podporou športových a občianskych podujatí. Alebo v mojom prípade občianskym aktivizmom v prospech lokálnej spoločnosti.

  • Budujte si pozitívny imidž, aj vzťah s cieľovou skupinou. Spojením príjemného s užitočným môže byť napríklad podpora podujatí.

Mali ste situácie, kedy by ste sa na podnikanie najradšej vykašľali?

Bolo to veľakrát. Ale je to aj o naturele pobiť sa so životom alebo o posudzovaní priorít. Naše podnikanie je už rozbehnutý vlak a ťažko ho zastaviť, alebo z neho vystúpiť. Či už sa to týka porovnania vynaloženej práce, prostriedkov, investícií a prejdenej cesty. Sú to aspekty, keď nechcete nikoho z ľudí sklamať. Je to aj taká generačná zodpovednosť, ľudia do vás vkladajú nádeje ako do manažéra, ktorý im poskytne dlhodobú perspektívu zamestnania respektíve existenčnej istoty. Riziko a zodpovednosť znášate osobne a človek ich musí precítiť. Ako keď má otec zodpovednosť za svoju rodinu.

Keď chcete ako firma rásť, viete si vytvoriť rezervu a investovať ju do expanzie alebo ste skôr prívržencom úverov a iných možností pre rýchlejší rast?

V rámci nášho segmentu a obchodnej stratégie je súčasná pridaná hodnota nízka na to, aby nám vytvárala rezervné zdroje. Z obratu a zisku firmy uspokojíme všetky prevádzkové náklady, dodávateľov, mzdy zamestnancom, úhrady za tovar, ale vytváranie rezerv je limitované. Preto na progres využívame najmä externé zdroje. Každým rokom dravo expandujeme a keďže chceme byť aj zdravo rastúcou firmou, musíme opatrne zvažovať vlastné zdroje a investovať rozumne.

  • Vytvorte si dostatočnú rezervu, z ktorej budete financovať rast vášho podnikania. Pokiaľ sa však vyskytne obchodná príležitosť, ktorá váš biznis rozvinie, príďte k nám. Pomôžeme vám nájsť riešenie.

Čo bolo u vás skôr, kamenná predajňa alebo e-shop?

Kamenná predajňa, ale z môjho pohľadu jedna predajňa nedokáže efektívne fungovať bez internetového obchodu. Obe sú vzájomnou nevyhnutnosťou v dnešných maloobchodných podmienkach. V našej firme dnes už prím hrá internet. Ružomberok je malý, lokálny trh, takže krátko po otvorení kamennej predajne sme spúšťali aj e-shop www.adamsport.eu , pretože som predpokladal, že ten časom bude mať väčší význam. Lokálny trh je obmedzený množstvom zákazníkov aj lokálneho dopytu a aj dlhým životným cyklom našich výrobkov.

  • Príďte sa k nám poradiť, aké možnosti ponúka trh, a aké riešenie je pre vás najvýhodnejšie. Kamenná predajňa či e-shop? Vaši zákazníci si chcú byť istí, že zaplatia za tovar pohodlne a najmä bezpečne.

Musíte investovať do reklamy pravidelne alebo stačí dobre podporiť značku a potom sa už obchod hýbe sám?

Neustále. Úspešnosť predaja na webe je veľmi zradná. Internet dokáže byť veľmi úspešný, ale zároveň môže mať obchodník veľmi rýchly pád, pokiaľ nepostrehne najnovšie trendy a konkurenciu. Aj zákazníci očakávajú neustály progres a benefity. To sa týka aj kamennej predajne.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?